האם שילוב משחקי מחשב במסגרת הכיתה אפשרי?

אם אתם אוהבים או לא, משחקי מחשב הגיעו לכאן על מנת להישאר.

קל ליחס למשחקים אלה תכונות "הרסניות" או "שליליות", במיוחד כשיש עדויות שמראות שיש קבוצות ילדים שפיתחו התנהגויות ממכרות, תוך שימוש במשחקי מחשב.

מאז צאתו המחשב הביתי ראשון לאוויר העולם (1971), משחקי מחשב תופסים חלק משמעותי בתרבות הזמן הפנוי של ילדינו.שילוב משחקי מחשב במסגרת הכיתה

במקביל מחשבים תופסים חלק משמעותי בתרבות שלנו, במיוחד היום כאשר העולם מוצף בטכנולוגיה ותקשורת, ילדינו גדלים עם איפאד, סמארטפון, טאבלט או מחשב ביתי.

משחקי מחשב יכולים לשמש פלטפורמה חשובה שתומכת בלמידה של תלמידים

הכלים שנדרשים להצלחה בחיים אינם מוגבלים בלבד לקריאה, כתיבה או פעולות חשבון אלה בהרבה תחומים נוספים כמו פתרון בעיות, שיתוף פעולה תקשורת כישורים שנדרשים בשווקי התעסוקה.

מתברר שכלים אלה נדרשים על מנת להצליח במהלך פעילות משחקית, מה שנקבע כבר בשנת 2005 ע"י "הפדרציה האמריקנית למדע", "התאחדות לבידור ותוכנה" וארגון המדע הלאומי".

ארגונים אלה פנו לקבוצה של 100 מומחים עלמנת שיפתחו משחקים עבור דור הילדים הבא.

בעד ונגד – שילוב משחקי מחשב במסגרת הכיתה בהרכשת הלמידה

אנשי מקצוע רבים חושבים כי שילוב משחקי מחשב במסגרת הכיתה, יכולים לתמוך בלמידה המסורתית בכיתה.

חלק מהתומכים אפילו תייגו ונתנו שם לתחום כ"למידור", תכנים שמשלבים ערכים של למידה ובידור מהנה ברמה גבוהה.

להלן מספר יתרונות שנחקרו ע"י מומחים, בהתייחס לשילוב משחקי מחשב בלמידה כמערכת תומכת בתלמידים:

1. עוזר בפישוט תהליך הלמידה. תהליך הלמידה הינו ממארג של משימות קוגניטיביות מסובכות, דורש מהתלמידים מאמץ רב להתמודד עמן.

2. מספק לתלמידים סביבה מעניינת, מאתגרת ומאפשר למידה עצמאית.

3. מעודד ומגביר מוטיבציה, ריכוז וביצועים במיוחד לתלמידים עם לקויות.

למרות האמור, במערכת הפדגוגית יש מגבלות בשימוש בכלי זה. מורים רבים חושבים שמשחקים דיגיטליים נועדו לתרגל את התלמיד שוב ושוב בחומר הנלמד.

לכן בוחרים "משחקים דיגיטליים" שהם למעשה תחליף למערך התרגילים הרגיל שהיו נותנים לתלמיד.

אנשי הוראה אחרים מצפים שיבנו עבורם כלים שהם בעצמם יוכלו לבנות את המשחקים עבור תלמידיהם.

המבינים יותר יודעים, ששילוב משחקי מחשב (עם אופי משחקי) במערכת הלימודים, מחייב תכנון והתאמה מיוחדים. משחקים בהתאם לתוצרי הלמידה

הבנה כזו אומרת שניתן יהיה להתאימם למערכת הלימודים אבל צריך יותר מ"רק שינוי קטן".

משחק מחשב שמתוכנן היטב מכיל אנימציות, פעילויות משחקיות כמו: סיפור עלילה, משחקונים מגוונים, משובים וכדומה.

התאמת משחק כזה לצרכי ביה"ס דורשת השקעה רבה של זמן וכסף. מורים יכולים לרכוש משחק חינוכי קיים, אבל זה עשוי שלא להתאים במדויק לסילבוס של ביה"ס.

סוגי משחקים ופלטפורמות משחק

כיצד נוכל ליצור שילוב משחקי מחשב במסגרת הכיתה בצורה הטובה ביותר?

ניתן להשתמש בסוגים שונים של משחקים בהתאם לתוצרי הלמידה שלהם. לדוגמא, במשחקי אסטרטגיה ניתן להשתמש לצרכי למידה של ניתוח ושיתוף פעולה.

משחקי סימולציה, מאפשרים לתלמידים לחוות תסריטים שונים שלא יוכלו לפגוש במסגרת הכיתה כמו לדוגמא: תכנון עירוני או ניסויים מדעיים כאשר אין מעבדה במקום.

ניתן לעשות שימוש בטכנולוגיה ככלי פדגוגי בטווח של התנסות מעשית של הילד בסימולציה או משחק תפקידים (e.g. Augmеntеd Rеаlіtу, 3D, Kіnесt) באמצעי פשוט כמו מחשב או טבלאט.

מסקנות

מחקרים מראים שימוש במשחקי מחשב בהקניית והתנסות בלמידה במסגרת הכיתה אפקטיבי ביותר.

אבל יש גם מגבלות לדרכי השימוש בהם.

למשל, אם ביה"ס ירצה לשלב משחקי מחשב במסגרת הלימוד ולהתאים את המשחק בצורה מדויקת לצרכיו, יהיה עליו להשקיע כסף בתהליך.

כאשר יושלם התהליך, היתרונות בשימוש יהיו מאוד משמעותיות.

לימודיסק | משחקי מחשב לילדים